MÁTE UŽ SVOU
INTERNETOVOU ADRESU?
Adresa webu = doména.
Ověřte si, jestli je adresa volná.
Zadejte název a koncovku adresy:
Co je doména?
Každý máme adresu svého bydliště, na kterou když někdo přijde, tak se s námi potká a seznámí. Zároveň máme i svou korespondenční adresu na kterou nám chodí dopisy a veškerá pošta směrovaná nám. Tato korespondenční adresa může být stejná s adresou našeho bydliště nebo úplně jiná.
No a na internetu je to úplně stejné, jen těmto adresám říkáme jinak. Tou adresou našeho bydliště na internetu je právě naše doména, nebo-li adresa našeho webu (např. www.andrliktomas.cz), což je také takové virtuální místo, kde se lidé s námi mohou setkat a seznámit. No a tou korespondeční adresou na internetu je naše e-mailová adresa na kterou nám kdokoliv může poslat svou zprávu a také tato emailová adresa může být na naší doméně (např. info@andrliktomas.cz) nebo jinde (např. tomas.andrlik@seznam.cz).
Doména je tedy jak už jsem zmínil adresa vašeho webu (říká se ji také URL adresa) u mne je to např. www.andrliktomas.cz. Každá doména se skládá z názvu a koncovky, tedy andrliktomas je název a .cz je koncovka. A právě volba dobrého názvu a koncovky je prvním krokem k úspěchu webu.
Co mít v názvu domény?
Jsou dvě možnosti, co napsat do názvu domény. Buď to vaše jméno, název firmy či projektu nebo to, co děláte. Takže v mém případě by to bylo u jména andrliktomas a u firmy mojefirma. Kdybych chtěl dát do názvu, to co dělám, tak by to mohlo být třeba pečeníchleba nebo jakupectchleba. Můžete také použít kombinaci například podlahynovak.
Těch možností a kombinací, jak vidíte je mnoho. Budou se vám hodit, při ověřování jestli je doména volná nebo ne. Důležité vždy je, aby název byl:
- dobře zapamatovatelný (tedy ne moc dlouhý a krkolomný)
- jednoduše se vyslovoval (například pomlčka v názvu vyslovování prodlužuje)
- a dal se jednoznačně napsat (nejsou v něm písmena, které se jinak píšou než čtou)
To bychom měli název. Pojďme vybrat koncovku.
Jakou zvolit koncovku domény?
Doménových koncovek je několik stovek.
- V první řadě to jsou národní jako: .cz, .sk, .pl, .de, případně .eu a tak dále.
- Pak jsou nadnárodní, to jsou: .com, .net, .org a další.
- A dále vznikají pořád nové koncovky různých tvarů jako: .online, .store, .website, .fun a stovky dalších.
Nenechte se tím vůbec zmást. Při výběru použijete zdravý selský rozum a vyberte tu, na kterou jsou lidé zvyklí. Pokud působíte v České republikce, tak .cz je jasná volba. Případně jsou lidé zvyklí ještě na .com případně .net, ale nic jiného nepřipadá v úvahu.
Doporučuji zaregistrovat název domény s více koncovkami, protože ono je nepříjemné pokud si zaregistrujete s koncovkou .sk a někdo si pak zaregistrujete tu samou s .com. Pokud je to možné, zaregistrujte si obě. Všechny varianty můžete přesměrovat na hlavní doménu.
Jak doménu zaregistrovat?
S koncovkou domény souvisí její cena. Ta je vždy roční a pohybuje se nejčastěji v rozmezí 13 až 500 Kč ročně za doménu podle koncovky.
Při registraci domény je potřeba nejprve ověřit, jestli je doména volná. Zadání domény do internetového prohlížeče však není 100% způsob, jak si to ověřit.
Je potřeba využít ověřovacího formuláře, který ověří dostupnost domény přímo v registru, jestli ji opravdu někdo nemá registrovanou. Můžete si to ověřit zde: